Publikované: 06.05.2024
Ako využívať AI pri tvorbe obsahu a ako vytvárať užitočný obsah na svoj web?Umelá inteligencia je všade. Jej vznik a rozvoj zapríčinil, že dnes umelá inteligencia už zasahuje v podstate do každej oblasti pracovného trhu. A copywriting alebo tvorba webu nie je výnimkou. Niekto môže považovať copywriting práve za jednu z profesií, ktorú AI už môže plnohodnotne nahradiť. My sme ale iného názoru. Pretože, aj keď AI za svoju existenciu zaznamenala veľký pokrok, stále jej niečo chýba.
Poďte sa spoločne s nami pozrieť, čo je to dané „niečo“, ktoré umelá inteligencia ešte nezvláda, a ako umelú inteligenciu využiť pri tvorbe obsahu alebo ako s jej pomocou písať užitočné články.
Čo sú užitočné články a ako ich písať si môžete prezrieť v našom článku tu.
Najskôr by sme sa mali zastaviť pri tom, či vôbec dáva zmysel snažiť sa tvoriť obsah vlastnoručne, keď tento text dokáže AI vygenerovať doslova za pár sekúnd.
To, čo AI stále ešte chýba a pravdepodobne sa to ani v budúcnosti nezmení, je ľudský dotyk.
Copywritingu sa venujem už niekoľko rokov a posledné roky trávim kontrolou práce svojich kolegov. Každý z nich v článku vždy nechá svoj vlastný odtlačok. Či už je to štýl písania, slovná zásoba alebo najmä vlastné skúsenosti. V týchto textoch vždy nájdem kúsok autora.
Hoci sa AI často snaží vyzerať ako skutočný človek, jej odpovediam tento ľudský charakter chýba. A v prípade, že taký odsek od milej pomocníčky AI do článku zablúdi, v 90 % mi to neunikne.
Rovnako ako každý človek na svete má svoj osobitý štýl písania, aj AI má svoje špecifické vyjadrovanie. Zároveň ani umelá inteligencia nie je neomylná, v texte sa môžu objavovať nezmysly, zavádzajúce informácie atď. Preto by sme na to pri jej používaní nemali zabúdať.
Články od AI často nevedia čitateľov zaujať natoľko, aby obsahu venovali dostatočnú pozornosť. Zo skúsenosti môžem povedať, že také čítanie je doslova nudné, obvykle ani neviem o čom čítam. Článok je síce dlhý, bohužiaľ vety sú často len vypĺňajúce a nepridávajú žiadnu pridanú hodnotu. Niekto by mohol prirovnať umelú inteligenciu k politikovi?.
Nehľadiac na to, že generovanie obsahu dlhodobo patrí medzi zakázané SEO techniky. Takže používať AI vyslovene na tvorbu celých článkov nemusí byť najšťastnejšie riešenie. Ani preberanie odsekov štýlom Ctrl+C a Ctrl+V nie je tá správna cesta.
Napriek tomu nám ale umelá inteligencia môže ušetriť veľa času a uľahčiť prácu. Ako ju teda správne pri tvorbe článkov používať?
Image by Ahrefs
Aj keď sa to z predchádzajúcich odsekov nemusí zdať, spôsobov použitia umelej inteligencie je veľa.
Prísť s novým nápadom na tému článku v čase, keď snáď už všetko bolo povedané, je takmer nemožné. Vlastne to ani nie je účel. Keď tvoríme obsah pre svoj web, chceme byť originálni v zmysle kvality informácií, jedinečnosti poňatia témy atď.
Teraz si teda predstavme, že máme eshop, ktorý predáva potápačské potreby. Tém, ktorými môžeme blog naplniť, je pomerne veľa. Vlastne viac, než nám vôbec napadne. A práve v tejto chvíli sa hodí opýtať sa kamarátky AI.
Dajme teda AI zadanie, nech nám navrhne témy článkov o potápaní. Tá nám počas pár sekúnd odpovie napríklad takto:
„Samozrejme, rád navrhnem niekoľko tém článkov o potápaní:
Týmto spôsobom môže umelá inteligencia prísť s nápadom, ktorý by nám, majitelia webov, možno ani nenapadol. V prípade, že nám jej návrhy nestačia, môžeme sa pýtať ďalej. Môžeme zachádzať viac do detailov.
Keď máme tému, môžeme sa pustiť do pracovnej osnovy článku. Osobne si myslím, že pri vytváraní osnovy je AI nesmierny pomocník. Namiesto toho, aby sme prechádzali tucty článkov a lámali si hlavu hodiny nad tým, o čom vlastne chceme písať, môžeme mať osnovu hotovú za pár minút.
Keď by sme si teda vybrali tému potápania vo vraku, môžeme sa opäť obrátiť na našu vernú pomocníčku AI a dať jej úlohu navrhnúť osnovu článku na túto tému. A jej odpoveď by mohla vyzerať napríklad takto:
„Samozrejme, tu je návrh osnovy pre váš článok o potápaní vo vraku:
Ale ani tak by sme v tomto kroku nemali zabudnúť na vlastný prieskum a prepojiť navrhnutú osnovu s vlastnými nápadmi, skúsenosťami a ďalším zistením.
Môžeme sa pokojne AI opýtať znova, nech nám navrhne inú osnovu a návrhy medzi sebou kombinovať. Môžeme sa viac zamerať na konkrétnu oblasť, ktorej by sme sa chceli viac venovať. Napríklad môžeme AI požiadať o osnovu kapitoly o histórii potápania vo vraku. Takto je možné pokračovať pokiaľ nebude osnova presne podľa našich predstáv.
Osnova by mala byť však po celú dobu tvorby článku považovaná za pracovnú. To znamená, že v prípade nových informácií ju možno rozšíriť. Ak nám naopak nejaké informácie chýbajú, je možné nejaké kapitoly vynechať.
Pri tvorbe článku by sme mali dosť času venovať vymýšľaniu a výberu vhodného nadpisu. Ten, spolu s úvodom, je totiž prostriedok na to, aby sme presvedčili čitateľov si náš článok rozkliknúť a venovať mu jeho vzácny čas.
Tip: Prečo je nadpis dôležitý a ako na jeho tvorbu sa dozviete tu.
V tomto kroku nám môže opäť byť na úžitok AI. Môžeme ju nechať urobiť niekoľko návrhov, pokojne aj desiatky, a z nich potom vyberať ten najvhodnejší. Tieto nadpisy môžeme rôzne upravovať, kombinovať atď.
V našom príklade o potápaní vo vraku by jej návrhy mohli vyzerať takto:
„Samozrejme, tu je niekoľko návrhov na nadpisy pre články na tému potápania vo vraku:
Z týchto návrhov môžeme tiež vyberať najvhodnejší titulok.
Aj URL adresa článku by mala zodpovedať obsahu a jeho zámeru. A tiež pri jej tvorbe vie byť AI nápomocná.
Jej odpoveď by mohla vyzerať nejako takto:
„Samozrejme, tu je niekoľko návrhov na URL adresy pre váš článok na tému „Potápanie vo vraku: História skrytá pod vodnou hladinou“:
Nesmieme však zabudnúť opäť na úpravu návrhov podľa vlastných potrieb, pravidiel a SEO faktorov.
Tip: Ako vytvoriť URL z pohľadu SEO si prečítajte tu.
Môžeme tiež naraziť na tému, ktorá si žiada určité odborné zdroje. Existujú totiž témy, ktoré ani AI nemá príliš „naštudované“. Často sú to napríklad zákony, normy, pravidlá a pod.
V takom prípade je dobré využiť AI ako takú mapu. Namiesto toho, aby sme sa jej pýtali, ako fungujú zákony a normy v danej téme, môžeme sa len opýtať, aké zákony/normy sa zadania týkajú. To, ako presne fungujú, je vhodné si už nájsť osobne.
V našom prípade môže ísť napríklad o pravidlá a zákony pre potápanie vo vraku. Keď teda položíme otázku, či nejaké také zákony existujú, môžeme dostať odpoveď:
„Áno, existujú zákony a pravidlá, ktoré regulujú potápanie vo vraku.Tieto pravidlá sa môžu líšiť v závislosti od krajiny a konkrétneho vraku. Tu sú niektoré kľúčové body:
Takúto odpoveď niektoré umelé inteligencie dodávajú aj s odkazom na zdroj, z ktorého čerpali.
Teraz môžeme ísť buď hľadať zákony v nami vybranej destinácii konkrétne, alebo môžeme opäť o pomoc požiadať AI.
Nakoniec však vždy odporúčam si osobne dané zákony či pravidlá prejsť a uistiť sa o pravdivosti a aktuálnosti informácií.
Týmto spôsobom môžeme hľadať aj najrôznejšie štúdie, štatistiky a ďalšie užitočné zdroje.
Niekedy môžeme z najrôznejších dôvodov prepojiť zdanlivo nesúvisiace témy. Je normálne, že človek nemôže mať v hlave informácie o všetkom a Google môže ukázať nežiaduce výsledky, pokiaľ otázku položíte nevhodne.
Preto môže byť vhodné opýtať sa AI. V našom príklade to môže byť potrebné prepojenie potápania vo vraku a testosterónu:
„Prepojenie tém potápania vo vraku a testosterónu môže byť trochu netradičné, ale je možné nájsť niekoľko zaujímavých spojení. Tu je niekoľko nápadov:
Ako môžeme vidieť, tým, že AI dokáže behom pár sekúnd prejsť celý internet, dokáže prepojiť aj dve pre niekoho nesúvisiace veci.
To sa môže hodiť napríklad pri linkbuildingu. Viac o ňom sa môžete dozvedieť tu.
To, či používať umelú inteligenciu na obohacovanie textu môže byť v rozpore s našimi úvodnými riadkami. Stále si stojím za tým, že tento spôsob nie je to najvhodnejšie riešenie.
Existujú ale určité typy článkov, kde môže byť toto použitie adekvátne. Ide napríklad o PR účelové články.
V ostatných prípadoch odporúčam používať AI a jej texty iba ako inšpiráciu. Jej odseky môžeme upravovať a formovať do podoby, ktorá v sebe zanechá ľudskú stopu a bude čítateľná a užitočná.
Aj keď je AI dnes už na pomerne vysokej úrovni, stále má nejaké rezervy, čo sa gramatiky týka. V českom a slovenskom prostredí nie sú jej jazykové znalosti stále ešte 100% a je dobré na to brať ohľad.
Svoju pomoc dokáže ponúknuť aj v prekladoch cudzích jazykov.
Umelá inteligencia stojí na analýze textových dát. Prečo túto schopnosť tiež nevyužiť? Málokto si uvedomuje, že AI vlastne skenuje milióny webov a hľadá najvhodnejšie informácie, aby nám dala tú najlepšiu odpoveď.
Ak sme našli vhodné, ale obsiahle zdroje, môžeme využiť AI, aby nám z nich vybrala iba to najdôležitejšie. Také zdroje vedia aj vzájomne porovnávať, či sa ich oznámenia líšia alebo sa potvrdzujú a dopĺňajú. Aj to sa môže pri tvorbe obsahu hodiť.
Vo chvíli, keď máme článok napísaný a rozhodneme sa ho publikovať, pravdepodobne ho budeme chcieť niečím oživiť.
Nájsť vhodné obrázky na free fotobankách sa nemusí vždy podariť. Zároveň s použitím týchto obrázkov riskujete, že niekto vo svojom obsahu použije tie isté.
Určite budete chcieť mať zásobu vlastných fotiek vhodných na všetky témy, a tiež také, ktoré pravdepodobne nikto nemá.
Preto môžete využiť kreatívne a výtvarné umenie AI a nechať si vytvoriť vlastný obrázok.
Pri používaní AI na tvorbu obrázkov to už chce trochu zručnosti a praxe v tom, ako zadanie formulujete. Často budete musieť byť naozaj konkrétny alebo svoje zadanie postupne upresňovať.
Image by Ahrefs
Doba umelej inteligencie je tu. Môžeme ju odmietnuť. Môžeme ju ignorovať. Alebo ju môžeme prijať a naučiť sa ju používať. Uvedomenie si, že nám tieto technológie prácu neberú, ale dokážu ju zjednodušiť, nám pomôže k lepším výsledkom a pracovať efektívnejšie a rýchlejšie.
Využívať AI chce ale nejakú zručnosť. Jednoduché kopírovanie a slepé preberanie ich odpovedí nie je cesta, ktorou by sme sa mali vydávať, ak chceme svojich čitateľov osloviť.
Pamätajme si teda jedno zásadné pravidlo: “Umelá inteligencia je pomocník, nie pán ani zástupca.”
Vyštudovala som ekonomiku a manažment na Provozne ekonomickej fakulte Mendelovej univerzity v Brne. Manažérske schopnosi teraz využívam v praxi pri riadení tímu PoctivéSEO, v ktorom fungujem už od roku 2020. Okrem iného sa tu venujem komunikácii s klientmi, s partnerskými webmi, podpore a hľadaniu najoptimálnejších riešení.
Záľubu v písaní a skúsenosti neustále rozširujem v najrôznejších odboroch – od financií, stavebníctva, až po automoto a oblasť zdravotníctva. Písanie komplexných článkov na najrôznejšie témy vnímam ako skvelú možnosť neustáleho samovzdelávania a osobného rastu.
V pracovnom živote by som sa rada naďalej venovala leadershipu a ďalej sa v ňom zdokonaľovala. Svoju pozornosť ale nechcem upínať iba na svojich kolegov, ale aj na klientov. Pracovať s ľuďmi a pomáhať im s ich snami aj každodenným životom bude vždy mojím cieľom.
Voľný čas najradšej trávim s mojimi najbližšími, vrátane malých chlpáčov, v prírode, pečením alebo cestovaním a poznávaním nových miest.
Nie je nutné riešiť všetko - dôležité je získať nových zákazníkov, zlepšovať web a poskytovať užitočnosť.
Vytvárajte obsah na web systematicky, tak, aby oslovil čo najviac ľudí - témy si vyberajte cielene a vytvárajte postupne krok za krokom.
Trápi vás obmedzený rozpočet? SEO služby poskytujeme rovnako veľkým aj malým webom, e-shopom či portálom.
+421 908 049 780
Hviezdoslavova 51/12, Námestovo, SK