Publikované: 02.06.2020
Auktualizované: 19.02.2024
Mať prehľad o tom, čo vo vašom odbore ľudia vyhľadávajú, ako to vyhľadávajú a najmä v akom množstve - to je prvý krok k tomu, ako získavať návštevnosť z Google vyhľadávania. Ako tieto údaje zistiť a zapracovať? Naučte sa zrealizovať základnú analýzu kľúčových slov.Pravdepodobne každý web chce osloviť a získať masy ľudí z Google vyhľadávania. Koľkým webom sa to však skutočné podarilo?
Kto by to nepoznal – neustále skúšať najrôznejšie rady a postupy, ako tvoriť a publikovať neustále nový obsah, no nič podstatné sa stále nemení?
Ako však chceme osloviť ľudí, ak nerozumieme tomu, čo naše publikum vlastne hľadá?
Dôležité je porozumieť tomu, čo naše publikum vyhľadáva.
V článku o SEO a o získavaní zákazníkov z Google sme písali o tom, že SEO nemusí byť žiadna veda - tie najdôležitejšie faktory najviac ovplyvňujúce pozície webu v Google vyhľadávaní si môžeme realizovať aj sami.
Keď pochopíme, ako naše publikum vyhľadáva obsah v Google, objaví sa pred nami úplne nová dimenzia a nové spôsoby, ktorými môžeme oslovovať ľudí so svojim obsahom či webom.
Ak k tomu pridáme funkčný postup a stratégiu, pravdepodobnosť na úspech sa závratne zvyšuje.
Ako teda začať?
Ideálne s analýzou kľúčových slov.
Kľúčové slová sú slová a frázy, ktoré ľudia zadávajú do vyhľadávačov (Google), keď sa snažia nájsť odpovede na svoje otázky/dopyty.
Kľúčové slová môžu byť myšlienky, témy, jednotlivé slová, ktoré opisujú alebo definujú o čom je obsah na danej webovej stránke. Preto sa kľúčové slová používajú na definovanie dôležitých tém, myšlienok na danej webovej stránke.
Napríklad v e-shope s tričkami v kategórií produktov Svadobné tričká a tričká na rozlúčku so slobodou sú najdôležitejšími kľúčovými slovami frázy:
Analýza kľúčových slov je proces, kedy skúmame a objavujeme frázy či slová, s ktorými ľudia vyhľadávajú v Google vyhľadávaní naše produkty, služby, články atď.
S dobrou analýzou kľúčových slov môžeme porozumieť:
Preto je analýza kľúčových slov základným kameňom, na ktorom môžeme budovať náš web, jeho obsah, propagáciu, marketing a ďalšie SEO aktivity.
Takáto analýza nám umožní lepšie porozumieť nášmu publiku a môžeme získať odpovede na dôležité otázky typu:
Na to, aby sme mohli osloviť určitých ľudí, ich potrebujeme v prvom rade správne zacieliť. Potrebujeme vedieť, ako títo ľudia v Google vyhľadávajú, čo vyhľadávajú atď.
Bez toho by sme iba strieľali naslepo – paradoxne je to obrovská a neskutočne častá chyba väčšiny webov.
Aký má význam vynakladať obrovské úsilie do tvorby obsahu, ak sa tento obsah nedostane k požadovanému publiku?
Je obrovský rozdiel, či napíšeme o téme, ktorú v Google vyhľadáva množstvo ľudí, alebo či napíšeme o niečom, čo v Google nevyhľadáva takmer nik.
Zároveň je vhodné napísať o danej téme takým spôsobom, akým túto tému ľudia v Google vyhľadávajú.
Ako však môžeme vedieť, čo a ako ľudia v Google vyhľadávajú?
Bez analýzy kľúčových slov pravdepodobne nijako.
S kvalitnou analýzou však môžeme zistiť celkom podrobné a užitočné informácie.
Postupov a spôsobov je mnoho. Niektoré idú do väčšej hĺbky a sú podrobnejšie, iné sú jednoduchšie a slúžia hlavne na základný prehľad.
Niekto na analýzu používa plánovač kľúčových slov od Google. Bohužiaľ tento nástroj neposkytuje dostatok presných údajov - neraz sú to len intervaly a viac sa hodí na nastavenie PPC reklamy ako na SEO.
V rámci efektívnosti sa v tomto návode zameriame na jednoduchú analýzu kľúčových slov, ktorá dokonale poslúži pre základný prehľad a zvládne ju zrealizovať každý.
Na analýzu použijeme profesionálny nástroj Ahrefs.com. S týmto nástrojom veľmi jednoducho, rýchlo a efektívne zistíte vyhľadávanosť kľúčových slov, ich konkurenčnosť, súvisiace kľúčové slová atď.
Nemusíme si hneď zaplatiť plnú verziu od 99 dolárov. Pre začiatočníkov alebo na jednorázové použitie odporúčame využiť ich plnohodnotnú 7dňovú trial STANDARD verziu za 7 dolárov = každý investovaný dolár sa nám odvďačí neskutočne hodnotnými informáciami.
Na začiatok je dobré oboznámiť sa s pojmom keyword difficulty, ktorý ahrefs používa pri kľúčových slovách ako metriku náročnosti daného kľúčového slova.
Keyword difficulty je vypočítaná hodnota, podľa ktorej vieme približne určiť, aké môže byť náročné či jednoduché získať top pozície na dané kľúčové slovo. Poukazuje na to, koľko kvalitných odkazov z odlišných webov potrebujeme, aby sme mali šancu získať top pozície na toto kľúčové slovo.
Pri vysokej konkurencii sú kľúčové slová logicky náročnejšie, ako pri nízkej konkurencii. Preto to treba zobrať do úvahy a cieliť na témy, ktoré sú reálne dosiahnuteľné = nezamerať sa len na kľúčové slová s najvyššou vyhľadávanosťou.
Túto hodnotu môžeme nájsť v nástroji Ahrefs v keywordsexploreri, pri zobrazení informácií o konkrétnom slove.
Pri vyberaní vhodných kľúčových slov by sme mali brať ohľad na to, aby nami vybrané slová boli pre nás dosiahnuteľné – ak máme úplne nový web, asi ťažko budeme schopní hneď na začiatku konkurovať zabehnutým známym webom na vysoko konkurenčné kľúčové slovo s vysokou vyhľadávanosťou.
Dané hodnoty sú vždy len približné, sú vypočítané z viacerých zdrojov dát, stále sú to však len približné odhady – reálne hodnoty sú často krát vyššie. Nenechajme sa pomýliť hodnotou KD0, len málokedy to skutočne znamená 0 odkazov, iba sa nepodarilo získať dáta o všetkých existujúcich odkazoch.
V ďalšom kroku preskúmame kľúčové slová našej konkurencie. Môžeme tak spraviť dvoma spôsobmi:
V rámci analýzy je dobré zamerať sa na rôzne témy v našej oblasti – konkrétne produkty, služby, informačný obsah, návody, postupy a podobne – nielen na jednu tému do hĺbky.
Pretože každou témou môžeme osloviť iný typ zákazníkov.
Pokiaľ je to možné, je ideálne, ak si pre každú tému, alebo ešte lepšie pre každé kľúčové slovo,určíme jeho biznisový potenciál pre náš web napr. číslicami od 3 – 0.
Napr. pre web ponúkajúci stavebné práce by sme mohli nasledujúce slovné spojenia zaradiť cca takto:
Následne si určíme témy pre jednotlivé podstránky. Najideálnejšie býva určiť jednu tému na jednu podstránku, prípadne viac príbuzných tém na jednu podstránku.
Príklady podstránok pre jednotlivé témy na webe stavebnej firme:
Zvolíme si najvýhodnejšie frázy – podľa vyhľadávanosti a podľa náročnosti tak, aby sme mali reálnu šancu na ne cieliť.
Následne si pre každú tému vytvoríme obsiahly zoznam možných kľúčových slov + tzv long tail keywords (viacslovné frázy s nízkou vyhľadávanosťou, nízkou konkurenciou. Často sú takéto slová vysoko konverzné).
Môžeme si zapísať weby na prvých pozíciách – môže nám to neskôr pomôcť (napr. pri analýze vyhľadávacieho zámeru). Takisto si poznačíme všetky prípadné nápady a inšpirácie, čo môžeme zahrnúť či upraviť na našom webe.
Pozor na dôležitú vec.
Nestačí si vybrať nejaké kľúčové slovo a iba naň cieliť svoju ďalšiu SEO aktivitu.
Na to, aby malo význam získanie top pozícií na toto slovo, je potrebné, aby sme naplnili očakávania či zámery ľudí, ktorí dané slovo vyhľadávali – tzv. vyhľadávací zámer.
Vyhľadávací zámer je hlavný cieľ a dôvod, prečo niekto danú frázu v Google vyhľadáva. Odhaliť ho môžeme vcítením sa do danej osoby a premýšľať nad tým, akú ideálnu odpoveď pravdepodobne očakáva.
Alebo si pozrieme na danú frázu výsledky v Google vyhľadávaní a podľa toho určíme vyhľadávací zámer pre danú frázu.
Keď spoznáme vyhľadávací zámer pre dané frázy, môžeme jednoduchšie určiť, aký typ obsahu môže najlepšie odpovedať ľuďom hľadajúcim odpoveď na danú frázu.
Ak niekto hľadá návod, ako niečo funguje, pravdepodobne ho s vyššou pravdepodobnosťou oslovíme článkom s komplexným návodom, ako nejakou konkrétnou produktovou stránkou. A naopak.
Optimalizáciou vyhľadávacieho zámeru, ak ponúkame ľuďom to, čo hľadajú, môžeme dramaticky zvýšiť naše šance nielen na získanie top pozícií v Google vyhľadávaní, ale najmä na získanie reálnych a spokojných zákazníkov či klientov – a o to ide v prvom rade.
Pretože aj samotné top pozície v Google nám môžu byť úplne na nič, ak neponúkneme ľuďom vhodnú odpoveď na to čo vyhľadávajú.
Skúsenosti mi potvrdzujú, že najdôležitejšia je efektivita.
Preto na to myslíme aj pri vytváraní analýzy kľúčových slov – väčšinou nepotrebujeme špičkovú analýzu so všetkými možnými variáciami kľúčových slov, ktoré dokonca pretriedime a vyčistíme od nepodstatných výrazov.
Môžeme sa s tým pohrať do hĺbky, no niekedy to je zbytočné. Náš čas môžeme využiť aj efektívnejšie.
Dôležité je nájsť pre nás najvhodnejšie témy, okruh najvýznamnejších kľúčových slov a postupne začať optimalizovať od tém, na ktoré máme najväčšiu šancu získať top pozície.
Ak vypracujeme náš cielený obsah naozaj kvalitne a komplexne, s najväčšou pravdepodobnosťou budeme cieliť na množstvo variácií cielených kľúčových slov – nemusíme ich vopred všetky poznať – to je ďalšia z výhod kvalitného obsahu.
Pri optimalizácii však neodporúčam strieľať naslepo a cieliť len podľa pocitov či dojmov. Samozrejme, že intuícia nám vždy môže pomôcť. No je vhodnejšie overiť si cielené frázy, nech môžeme náš čas a energiu investovať do optimalizácie naozaj zmysluplne.
Majiteľ a hlavný SEO špecialista
Majiteľ Poctive SEO, Parfumy Lacno, Zdrave Byliny, Zdrave bylinky a veľký fanúšik užitočnej optimalizácie vo všetkých životných úrovniach a činnostiach.
SEO sa venujem od roku 2010 - špecializujem sa na budovanie spätných odkazov. Zameriavam sa na dlhodobé výsledky, užitočnosť a skutočnú pomoc klientom a ich zákazníkom.
O SEO som prednášal na univerzite UKF v Nitre, firemných školeniach a webinári pre žiakov 60 stredných škôl ako podnikať s e-shopom.
Môj článok ako napísať motivačný list si bez akejkoľvek propagácie dodnes prečítalo viac ako 90 000 ľudí.
Vyštudoval som aplikovanú informatiku, prácu s CMS systémami a počítačové siete (CISCO). Vďaka mojej bakalárskej práci o CMS Joomla som si vytvoril svoje prvé e-shopy a weby.
V škole som viackrát získal prospechové štipendium a s našim tímom sme vyhrali celoročníkovú súťaž pre najlepšiu prácu na návrh PC siete pre celú univerzitu.
Nie je nutné riešiť všetko - dôležité je získať nových zákazníkov, zlepšovať web a poskytovať užitočnosť.
Vytvárajte obsah na web systematicky, tak, aby oslovil čo najviac ľudí - témy si vyberajte cielene a vytvárajte postupne krok za krokom.
Trápi vás obmedzený rozpočet? SEO služby poskytujeme rovnako veľkým aj malým webom, e-shopom či portálom.
+421 908 049 780
Hviezdoslavova 51/12, Námestovo, SK