Blog

SEO vs PPC: Ktorá z týchto možností je lepšia na propagovanie webu?

Publikované: 31.07.2022

Auktualizované: 19.02.2024

SEO alebo PPC? Ktorá z týchto možností je pre váš web výhodnejšia? Zistite aký je rozdiel medzi PPC reklamami a SEO, aké ponúkajú výhody a nevýhody a ako si vybrať najvhodnejšiu možnosť pre propagovanie svojho webu.

Obsah článku:

  1. Čo sú PPC reklamy?
  2. Výhody PPC reklám
  3. Nevýhody PPC reklám
  4. Kedy sa neoplatí investovať do PPC reklám?
  5. Čo je SEO
  6. Výhody SEO
  7. Nevýhody SEO
  8. Kedy sa neoplatí investovať do SEO?
  9. Využívanie PPC reklám a SEO spoločne
  10. Zhrnutie: SEO alebo PPC?

S obmedzeným rozpočtom chcete zvýšiť ziskovosť a rentabilitu vášho webu a zvažujete, ktorý spôsob propagácie webu by bol tou najvhodnejšou možnosťou? Do ktorého typu propagácie webu investovať? Do PPC reklám? Alebo do SEO?

Pozrite sa na výhody a nevýhody jednotlivých možností a ľahšie sa vám rozhodne, ktorý model propagácie webu môže byť pre vás výhodnejší.

  1. PPC reklamy
  2. SEO

Čo sú PPC reklamy?

seo-vs-ppc 

PPC reklamy sú typ propagácie webu, kedy platíte za každý preklik na váš web (Pay Per Click), alebo za zobrazenie vášho webu.

PPC reklamy je možné využívať mnohými spôsobmi - napríklad v Google vyhľadávaní, na sociálnych sietiach, v banerových systémoch rôznych webov, v porovnávačoch cien atď.

Kedy, prečo a ako sa oplatí investovať do PPC reklám?

PPC reklamy môžu patriť medzi jeden z najefektívnejších spôsobov propagácie svojho webu - záleží však vždy od kvality ich nastavenia.

Prečo môžu byť PPC reklamy dobrou voľbou na propagovanie svojho webu?

Výhody PPC reklám

  • PPC je rýchle a vďaka PPC reklamám môže váš web začať produkovať nejaký zárobok už hneď v ten deň, ako PPC reklamy spustíte.
  • Zároveň máte svoje reklamy pod výraznou kontrolou (o akej sa môže iným typom propagácií len snívať) = môžete nastaviť rôzne obmedzenia pre ceny, rozpočet atď, vďaka čomu si môžete presne určiť sumu, ktorú do týchto reklám investujete.
  • PPC reklamy umožňujú zobrazovanie kampaní a reklám na základe REmarketingu - reklamy zobrazujú ľuďom, ktorí už váš web navštívili, alebo sa oň zaujímali.
  • V PPC kampaniach je možné špecificky nastaviť publikum, ktorému sa majú reklamy zobrazovať - vďaka tomu sa vyhnete zbytočným preklikom a zaplatíte len za kliky, pri ktorých je vyššia pravdepodobnosť pre úspešnú konverziu.
  • PPC reklamy sú veľmi exaktné a môžete ich detailne vyhodnocovať - vďaka tomu je možné eliminovať neziskové kampane a výrazne podporovať ziskové kampane.
  • PPC reklamy môžete spustiť na najrôznejších platformách - v Google vyhľadávaní, v porovnávačoch cien atď.

Nevýhody PPC reklám

  • PPC reklamy môžu produkovať konverzie len keď sú spustené - akonáhle ich pozastavíte, alebo vypnete, prestanú prinášať “ovocie”. To zároveň môže byť aj ich menšia výhoda (napr. pozastavenie PPC kampaní počas dovolenky).
  • PPC reklamy fungujú na princípe aukcie = kto zaplatí za preklik viac, ten môže byť zobrazovaný častejšie a viditeľnejšie, avšak v hre je samozrejme oveľa viac faktorov (nastavenie reklám, jej výsledky a "skóre", relevancia..). To má aj svoje výhody, ale zároveň to môže v niektorých oblastiach prinášať veľmi predražené kliky a vysoké nároky na investovaný rozpočet.
  • PPC reklamy sú závislé na výške rozpočtu - weby s vyšším rozpočtom môžu bývať zobrazovené častejšie. A na spustenie akejkoľvek aj tej najlacnejšej kampane bude nevyhnutný nejaký rozpočet. Bez peňazí PPC kampane nespustíte.
  • Niektoré oblasti - najmä oblasť zdravia, sexuality a iných - môžu byť v PPC kampaniach výrazne obmedzované, a môže byť nemožné propagovať tam nejaký svoj produkt (napr. zdravotné doplnky, výživa, zdravie atď)
  • “Imúnnosť, odolnosť či slepota” voči PPC reklamám - mnoho ľudí PPC reklamy ignoruje (napr v Google vyhľadávaní väčšinou ľudia scrolujú k prirodzeným výsledkom vyhľadávania)
  • PPC reklamy vyžadujú pravidelnú kontrolu a nastavenia, inak môžu strácať svoju efektívnosť (jednorázové nastavenie PPC reklám nemusí byť vôbec dobrým nápadom).
  • PPC reklamy môžu ľudí otravovať - nie nadarmo existujú doplnky pre internetové prehliadače, ktoré sa snažia automaticky blokovať maximum reklám

Na to, aby sa PPC reklamy v maximálnej miere približovali svojmu plnému potenciálu využitia je väčšinou najideálnejšie, ak ich spravuje skúsený profesionál. Pretože inak sa v nastaveniach a možnostiach PPC kampaní orientuje niekto, kto spravuje jeden e-shop a inak profesionál, ktorý má skúsenosť s úspešným propagovaním desiatok e-shopov.

Výborným PPC špecialistom s ohľaduplným ľudským prístupom ku klientom aj ku ich rozpočtu je pán Wiener, ktorého rozhodne odporúčam každému, kto chce vyžmýkať zo svojich PPC kampaní maximum

Svoje skúsenosti zaujímavo opisuje PPC špecialista pán Beran v tejto prípadovej štúdii: PNO 5%, cena konverzie < 90Kč, obrat do 50M, cena PPC do 10.000Kč/měs.

Kedy investovať do PPC reklám?

Do PPC reklám sa môže oplatiť investovať takmer každému webu, ktorý má na to dostatočný rozpočet.

PPC reklamy sú vhodným propagačným nástrojom najmä pre nové weby, ktoré potrebujú okamžite začať produkovať  prvé konverzie a rozpohybovať finančné toky vo svojom podnikaní.

Kedy sa neoplatí investovať do PPC reklám?

Do PPC reklám sa nemusí oplatiť investovať vtedy, ak nemáte dostatočný rozpočet a ceny preklikov sú vo vašom odbore veľmi vysoké. Prípadne vám v kampaniach neumožnia propagovať vaše výrobky, kvôli najrôznejším obmedzeniam.

ppc-vs-seo 

Čo je SEO a ako môže pomôcť pri propagáci vášho webu?

SEO je proces optimalizácie webu pre vyhľadávače takým spôsobom, aby bol váš web viditeľný a dohľadateľný v Google vyhľadávaní.

Pri SEO nejde len o nejaké nastavenie webu, ako si mnoho laikov mylne myslí. Okrem nastavenia, vyladenia a zlepšovania webu je to rovnako o efektívnom budovaní spätných odkazov z iných webov.

Pozrite si komplexný návod (nielen) pre začiatočníkov čo je linkbuilding (budovanie spätných odkazov) a ako na to

Kedy, prečo a ako investovať do SEO a optimalizácie svojho webu?

Jednou z najväčších výhod SEO je v tom, že oslovuje ľudí v správny čas, na správnom mieste - vtedy, keď ľudia hľadajú riešenie na svoj problém. A nikomu nič nevnucuje (narozdiel od otravných reklám napríklad vo videách, vyskakovacích oknách apod.)

Výhody SEO

  • Dobre rozbehnuté SEO prináša návštevnosť na web aj dávno po tom, ako sa prestane do SEO investovať - narozdiel od ostatných typov marketingu.
  • S pomocou SEO môžete získavať “bezplatnú” návštevnosť z prirodzeného vyhľadávania - nemusíte platiť za žiadne prekliky na váš web. Všetky prekliky sú bezplatné. Investovať potrebujete akurát do SEO.
  • Prirodzené výsledky vyhľadávania v Google pôsobia oveľa dôveryhodnejšie ako platené výsledky vyhľadávania.
  • Aj s neporovnateľne nižším rozpočtom oproti konkurentom, môžete pri strategicky cielenom SEO získavať zaujímavé množstvo návštev.
  • S pomocou SEO si môžete vybudovať dlhodobo stabilnú návštevnosť a znížiť tak závislosť na iných typoch reklám a marketingu.
  • V dlhodobom horizonte môže byť SEO oveľa lacnejšie ako PPC reklamy.
  • So SEO môžete cieliť aj na témy, na ktoré vám neumožňujú cieliť obmedzenia PPC reklám.
  • So SEO môžete obsiahnúť aj ďalšie marketingové aktivity - strategickú tvorbu obsahu, PR a získavanie sprostredkovanej návštevnosti cez odkazy z iných webov atď.
  • SEO môžete výborne prepojiť s PPC a ďalšími marketingovými aktivitami.

Nevýhody SEO

  • SEO NIE JE jednorazová udalosť - nedeje sa nejakým jednorázovým nastavením. SEO JE o dlhodobom procese neustáleho zlepšovania webu a získavania kvalitných odkazov z iných webov.
  • Očakávať nejaké výsledky či návratnosť investície do SEO je v najlepšom možnom prípade možné očakávať po niekoľkých mesiacoch. Väčšinou to môže byť 3 - 12 mesiacov.
  • SEO nie je exaktný odbor. Takmer všetko v ňom je o pravdepodobnosti. Nie o jednoznačných faktoch či tvrdeniach. Nedá sa jednoznačne určiť čo, kedy a ako sa dosiahne. Dá sa určiť pravdepodobnosť, že pri určitých aktivitách je veľmi pravdepodobné dosiahnuť určitý výsledok.
  • Efektívne SEO je dynamickom živom prístupe, kedy sa procesy menia a nastavujú na základe aktuálnej situácie - nie je to o exaktnom, mŕtvom tabuľkovom prístupe, kedy by sa procesy riešili na základe algoritmického myslenia (if => then => else) podľa nejakej tabuľky či podľa marketingového plánu.
  • Takže v SEO sa nedá určiť tak ako v PPC, že investovaním X Eur mesačne získate X Eur na konverziách, obrate, návštevnosti…
  • SEO vyžaduje kvalitu, unikátnosť, odbornosť - jednoducho potrebujete dať Google nejaký dôvod na to, aby začal na popredných pozíciach uprednostňovať váš web, pred tými ostatnými. Ženy si to môžu ľahko predstaviť na príklade svojej kaderníčky - prečo by ste mali zmeniť svoju skvelú kaderníčku, s ktorou ste perfektne spokojná, len preto, lebo niekto z vašich blízkych si otvoril kadernícky salón? To, že má pekné moderné zariadenie (môžeme prirovnať k peknému modernému webu) nestačí na to, aby ste zmenili svoju obľúbenú kaderníčku, ktorá nielen odvedie skvelú prácu, ale aj si s ňou výborne pokecáte, oddýchnete a užiteje totálny relax a úplne vypnutie. Rovnako nestačí mať pekný moderný a funkčný web. Prečo by práve váš web mal Google uprednostniť pred ostatnými webmi, ktoré mu navyše plne vyhovujú?
  • SEO sa neoplatí riešiť pri jednorázových krátkodobých udalostiach (napr. koncert, jednorázový výpredaj produktu…

Kedy investovať do SEO?

Chcete s vašim webom vybudovať dlhodobý zdroj príjmu a stabilné podnikanie? Vtedy sa vám oplatí zvážiť investíciu do SEO.

Kedy sa neoplatí investovať do SEO?

Do SEO sa rozhodne nepúšťajte vtedy, ak to so svojim webom a podnikaním nemyslíte úplne vážne. Ak to chcete len skúsiť, skúšajte radšej iné formy marketingu - napr. PPC reklamy.

Pretože SEO je dlhodobý proces.

Krátkodobým skúšaním sa nemusíte vôbec dopracovať k nejakým výsledkom, práveže môžete naopak zbytočne nabrať frustráciu a znechutenie, že niečo nefunguje tak, ako ste si predstavovali.

Je to podobné ako pri chudnutí - kto chce schudnúť, pri dlhodobom odhodlaní a vytrvalosti skôr či neskôr pravdepodobne schudne.

Avšak kto chce len skúšať a hľadať “zázračné diéty, tabletky” a rôzne skratky, s najväčšou pravdepodobnosťou len príde o svoje peniaze, čas a v horšom prípade aj o omnoho viac.

Takže do SEO investujte len vtedy, ak to myslíte so svojím webom úplne vážne. A ideálne investujte vyčlenené peniaze, ktoré vám nebudú chýbať a nebudete každý deň čakať či prepočítavať naspäť ich návratnosť.

Využívanie PPC reklám a SEO spoločne

seo-alebo-ppc 

Najlepšou voľbou na propagovanie svojho webu môže byť súčasné používanie PPC reklám a SEO.

Oba tieto spôsoby propagácie sa môžu efektívne dopĺňať.

  • So SEO môžete oslovovať ľudí napr. s pomocou odborného kvalitného článku.
  • Tento článok môžete propagovať na sociálnych sieťach a zvyšovať tak povedomie o vašom webe.
  • A zároveň s pomocou remarketingu môžete následne vo svojich PPC kampaniach oslovovať ľudí, ktorí už niekedy navštívili váš web a čítali nejaké vaše články, ktoré ste riešili pri SEO aktivitách.
  • Efektívne tak môžete podchytiť všetky fázy marketingového lieviku v kombinácii SEO a PPC.

Viac o marketingovom lieviku nájdete tu.

Zhrnutie: SEO alebo PPC?

Ako môžeme vidieť, PPC aj SEO majú svoje výhody aj nevýhody. Nedá sa jednoznačne určiť, ktorá z týchto možností propagácii webu je lepšia - vždy to závisí od okolností a momentálnej situácie.

Tak ako sa nedá povedať, či je lepšie jablko alebo pomaranč - každému môže vyhovovať niečo iné a zároveň najlepšiu chuť a zloženie živín môžeme získať kombináciou a pestrosťou potravín - napr. ovocným šalátom.

Takže aj v propagácii webu môže byť najoptimálnejší stav súčasné využívanie PPC reklám a SEO.

Dajú sa tak využiť výhody oboch reklamných kanálov a zároveň to pomôže diverzifikovať (rozložiť riziko) investície do dvoch nezávislých oblastí - nemusíte tak byť odkázaní len na PPC reklamy alebo len na výsledky SEO.


Autor:

Mgr. Martin Balko: 

Majiteľ a hlavný SEO špecialista

Majiteľ Poctive SEO, Parfumy LacnoZdrave Byliny, Zdrave bylinky a veľký fanúšik užitočnej optimalizácie vo všetkých životných úrovniach a činnostiach.

SEO sa venujem od roku 2010 - špecializujem sa na budovanie spätných odkazov. Zameriavam sa na dlhodobé výsledky, užitočnosť a skutočnú pomoc klientom a ich zákazníkom.

O SEO som prednášal na univerzite UKF v Nitre, firemných školeniach a webinári pre žiakov 60 stredných škôl ako podnikať s e-shopom.

Môj článok ako napísať motivačný list si bez akejkoľvek propagácie dodnes prečítalo viac ako 90 000 ľudí.

Vyštudoval som aplikovanú informatiku, prácu s CMS systémami a počítačové siete (CISCO). Vďaka mojej bakalárskej práci o CMS Joomla som si vytvoril svoje prvé e-shopy a weby.

V škole som viackrát získal prospechové štipendium a s našim tímom sme vyhrali celoročníkovú súťaž pre najlepšiu prácu na návrh PC siete pre celú univerzitu.

Kontaktujte nás

Informačné a rezervačné systémy na mieru

SEO služby

na mieru

Nie je nutné riešiť všetko - dôležité je získať nových zákazníkov, zlepšovať web a poskytovať užitočnosť.

Vývoj web aplikácií a programovanie intranetových riešení

Systematická tvorba obsahu, SEO stratégia

Vytvárajte obsah na web systematicky, tak, aby oslovil čo najviac ľudí - témy si vyberajte cielene a vytvárajte postupne krok za krokom.

 

Komplexné SEO už od 100 Eur

Trápi vás obmedzený rozpočet? SEO služby poskytujeme rovnako veľkým aj malým webom, e-shopom či portálom.

Buďme v kontakte

Icon

Telefón

+421 908 049 780

Icon

Email

Icon

Adresa

Hviezdoslavova 51/12, Námestovo, SK

Generuje redakčný CMS systém spoločnosti Global Services Slovakia s.r.o.